SLIKA
U SLICI
Razgovor o lepoti umetničkih dela kroz razumevanje putem
iskustva
O+5=lepota
Tekst koji sledi, svoje uporište nalazi u filozofskoj
hermeneutici, estetici, teološkim spisima, moralnim dijalozima, kritici ... Ključne
reči – realnost, lepota, razumevanje, govor, slika, poruka... Korišćenjem
raznih alatki, pretežno mozga a ponajviše duha, prikazaćemo kako sud o lepoti
utiče na naše razumevanje umetničkih slika, kako se to razumevanje pretače u
govor o njima i kako zbog toga nastaju
dva nivoa razumevanja-nerazumevanja.
Slika,
kao zasebna realnost postoji nezavisno od našeg prisustva, od našeg suda,
nezavisno od našeg razgovora o njoj. Ona je realan objekat koji u sebi već
sadrži sve ono što ga i određuje. Zbog toga je ona prvi nivo objektivnosti. Drugi nivo je
naručilac (koji može biti a ne mora- i
kreator, ali u svakom slučaju
ukoliko postoji, on ima udela ili je pak
predsedavajući u drugoj realnosti) ili umetnik koji ju je načinio (iako njen tehnički
tvorac, umetnik ne mora nužno biti i idejni tvorac, jer nekad je ideja presudna
u lepoti slike bez obzira na virtuoznu izvedbu). Znači ako je naručilac drugi nivo objektivnosti tj.
realnosti onda je umetnik treći nivo. U tom slučaju bi četvrti nivo objektivnosti u životu jedne slike bio - kritičar. Slika je njegovo čedo, bilo da je
voli ili ne, on je predstavlja svetu
(tj. petoj realnosti, a ukoliko naručilac ne postoji onda je ova
realnost označena kao četvrta) u određenom svetlu; od njega zavisi da li će
njen život biti ispunjen hvalospevima i obožavanjem ili porugama i
odbacivanjem. On je važna karika lanca koji pokreće razumevanje/nerazumevanje.
Peti nivo objektivnosti je publika (kolona geštaltista).
Različitost
među ljudima uslovljava i različite sposobnosti za pažnju, percepciju, različitu snagu duha, veće ili manje
obrazovanje. Tako će publika sastavljena od akademika smatrati zaplet određene
grčke tragedije prekrasnim dok će prost narod misliti da je zamršen i
nerazumljiv. Interesi, strasti, predrasude, navike, veroispovest su dodatni
izvori razlika u sudovima. Ovaj peti nivo, nije najvažniji ali je svakako bitan
jer tek učešće/postojanje posmatrača/konzumenta omogućava stvaranje smisla za
bilo kakav dijalog o lepoti i ostalim vrednostima umetničkih artefakta.
Svi nivoi* imaju većeg ili
manjeg udela u kreiranju pojma lepote određene umetničke slike. Usko su
povezani i upućeni jedni na druge. Kao što se vidi na grafičkim prikazima A i B, realnost slike
ostaje netaknuta i večno istovetna bez obzira na svet oko nje. Ono što je
moguće promenljivo to je njeno mesto, tj. pozicija u društvenoj realnosti.
Nije prikazan nulti nivo
tj. nivo - DOGAĐAJ, koji je nužan preduslov za nastajanje neke slike. Događaj
treba shvatiti u najširem smislu te reči
– kao nešto što se odigralo u prošlosti, dalekoj, bliskoj ili događaj koji
ukazuje na sam čin slikanja (slikarska postavka, inspiracija nastala u umu
posredstvom neke fantazije ili iščekivanja). Nekad je to model mogućeg a ne
realnog konteksta. I sama pojava smisla u okviru slikovne predmetnosti može se
razumeti kao događaj.* Niče je tvrdio da treba
uhvatiti delovanje, pre bilo kakve interpretacije, jer postoji opasnost da
skliznemo u semantiku, a ona skriva upravo tu snagu koju pokušavamo da
uhvatimo. Ovaj nulti nivo često odigra vodeću ulogu i uvek se nalazi na vrhu
piramide iako ne mora biti da uvek utiče na formiranje estetskog suda. On u
okviru sebe sadrži podnivo koga čini GEST. On upućuje na fizičke pokrete koji
prethode svakoj otelotvorenoj kreaciji, kojima pak prethodi MISAO. Međutim, Anaksagora
je rekao “Čovek misli jer ima ruku“, što ukazuje na to da čovek nikada ne
proizvodi čiste misli i da su one ishod
pokreta. Ali ko bi se našao danas da utvrdi da li je starija kokoška ili
jaje?
Treba pomenuti još jedan mogući nivo,
nazvaćemo ga X. To je nivo DOŽIVLJAJA. Ne možemo pobrojati sve ono što on jeste
ali možemo reći šta on nije – nije objektivan. Nikada. I nije neposredan već
posredan. Mislimo ovde na doživljaje posredstvom artefakta – pokret, brzina,
poremećena ravnoteža... koji se ne doživljavaju iz prve ruke već preko platna,
kamena, stranice iz knjige, bioskopskog platna...
Jedan
događaj - objašnjenje
Slika se ne može objasniti
drugačije nego govorom, specifičnim jezičkim događanjem. Na tom mestu oživljavaju granice ličnog iskustva putem razumevanja, jer
se u sva naša suđenja i prosuđivanja meša laki osvrt na ono što jesmo, jedno
neosetno vraćanje nama samima, pri čemu do izražaja dolazi konkretna životna
situacija iz koje egzistencijalno izvire svaki pojam. Tok razumevanja pritom se
ispostavlja kao jezični proces koji sadržajno obuhvata fenomene sporazumevanja,
razumevanja i krivog razumevanja i samim time širi granice samog razumevanja
što dovodi do toga da razumevanje koje u sebi nosi ono tumačeno iz jezika ne
smemo shvatati metodski već primarno ontologijski. Hermeneutički zahtev time je
i definisan: sebedobijanje čoveka kroz jezik kao njegov vlastiti bitak.
Navedeno naročito dolazi do izražaja u Gadamerovom članku »Od riječi k pojmu«
gde on opšti pojam postavlja kao zabludelu instrumentalističku apstrakciju,
ukoliko se posmatra izdvojeno od horizonta razgovora iz kojega svaka reč crpi
svoj smisao.
Jezik koji je oblik našeg razumnog postojanja govori i biva
saslušan u okviru jedne duhovne sfere predrasudnosti koja determiniše
izgovorljivo postavljajući mu granice ili, rečeno hegelovski - jezik se
iscrpljuje. Sve ima
veze sa čovekom, čovek ima veze sa svim. Hermeneutika se ne odnosi samo na
tumačenje tekstova, već, pošto je čitava stvarnost posredovana jezikom, za koga
je ceo svet jedan referencijalni totalitet, za koga je sve znak, ona tumači
čitavu stvarnost. Razumljivost izgovorenog ne
ostaje na pragu jednog kulturnog područja, ali je udaljavanjem od tog praga sve
teže odrediti ono što u predrasudnom smislu konstituiše određeni izraz. Ovde
nije reč o priprostoj jezičkoj barijeri. Nerazumijevanje je činjenica
komunikacije između različitih kultura više nego problem „debelih ušiju“.
Vrlo je važno umetnička dela ne prosuđivati
po često proizvoljnim kriterijumima kako ona ne bi izgubila svoju istinosnu
funkciju, a samim time svoj životni značaj. Znači da je za prosuđivanje
umetničkih dela nužno zadovoljiti minumim dva kriterijuma – onaj koji se odnosi
na istinu -istina ne može biti smeštena niti u sudu niti u naučnoj
racionalnosti, već najpre u govoru koji situacijski nastaje pre svake
samozadane »objektivnosti«; i onaj koji se odnosi na estetiku. Estetika sama po
sebi nije presudan kriterijum za tumačenje jer je podložna promenama u skladu
sa određenim stremljenjima epohe. Zbog toga Gadamer insistira na tome da
se »estetika mora vratiti u
hermeneutiku«.
Lepo je jer je lepo ...
Uobičajeno
je da ljudi mnogo govore o onome što ne poznaju dobro. Najčešći pojam koji je
vrlo popularan za komentarisanje je
pojam lepoga. Da li je ispravno tvrditi, kako su pisali
lajbnicovski filozofi, da je jedna stvar lepa
zato što je lepa? Po Svetom Avgustinu, obeležje koje odlikuje
lepotu je onaj tačan međusobni odnos delova jedne celine koji od te celine čini
Jedno. Crousaz je otišao dalje utvrdivši
osobine lepoga –raznolikost, jedinstvo, pravilnost, red i srazmeru.*
Hutcheson* pod lepim razume ono što je tako stvoreno da se oseća
unutrašnjim čulom lepoga. Služio se svim raspoloživim sredstvima da dokaže stvarnost i nužnost tog šestog
čula. Njegovo unutrašnje čulo lepoga je sposobnost kojom razlikujemo lepe
stvari, kao što je čulo vida sposobnost kojom dobijamo pojam o bojama i
oblicima. Wolff * pak tvrdi da se lepota sastoji u
savršenstvu, tako da je silom tog savršenstva stvar koja je njom odevena
sposobna da u nama proizvede zadovoljstvo. Međutim, interesantnost proizlazi iz
nesavršenstva. To je i razlog zbog koga se zahtevalo da npr. junak
jedne epske ili herojske poeme ne bude bez mane. Ono
što je Aristotel nazvao moralnim karakterom nije karakter vrlog čoveka več
karakter gde se radnje, osećanja i govor slažu. Jer savršenstvo je osobina koja
može da odgovara svim predmetima ali lepota pripada samo malom broju .
Dalje su nam
poznate mnoge kategorije i podele lepoga – bitno lepo, prirodno lepo, veštačko
lepo, lepo sistema, vidljivo lepo, lepo ljudske tvorevine, lepo u muzici.... i
razna druga cepkanja. Svi se rađamo sa sposobnošću da osećamo i da mislimo a
prvi korak naše sposobnosti razmišljanja je da ispitujemo svoje percepcije, da
ih spajamo, upoređujemo, kombinujemo, da uočavamo između njih odnose
prikladnosti i neprikladnosti. Ne možemo svesti svu lepotu na jedinstvo, niti
na raznolikost niti na dopadljivost.. Lepota je prosto kategorija duha koja se
može meriti samo dušom koja ujedinjuje predstave i pojmove koje je primila i
uočila na samo sebi svojstven način. Pojam lepog dovodi nas u dodir ne samo s
pojmom dobrog nego i s pojmom istinitog, a time i sa metafizičkim postavljanjem
pitanja uopšte. Na jednom umetničkom delu se iskušava istina, koju drugim putem
ne možemo dosegnuti, značaj koji se održava usprkos svakom umovanju.
Pitanja za čitaoce - Kada bi umetničkim
slikama dali fizionomiju, kako bi one izgledale?A kada bismo im dali i glas?
Alisa
u zemlji čuda
«Molim vas, da li biste
mi rekli –»započne Alisa, gledajući
Crvenu Kraljicu.
«Govori samo kada ti se
neko obrati!»oštro je preseče Kraljica.
«Ali kada bi se svi
pridržavali toga pravila,»rečeAlisa, uvek spremna za po koji zaključak, «i kada
biste govorili samo kada vam se neko obrati, i kada bi druga osoba čekala na
vas da započnete, niko ne bi nikada ništa rekao, zato je to-...«
Šta Alisa pokušava da
dokaže Kraljici?
-
Dozvoljeno je govoriti
samo kada ti se neko obrati.
-
Pokekad je dozvoljeno
govoriti.
-
Ne bi se smelo govoriti
nikada.
-
Postojanje bića sposobnog
da govori je besmisleno ako mu se ta sposobnost uskrati.
Mogući zaključak - Alisa nije
svesna razlika u pravilima ponašanja koja vrede za pripadnike različitih
društvenih slojeva!? Alisa nije dobro razumela Kraljicu koja je htela da joj da
pouku iz lepog ponašanja? Kraljica je bila loše raspoložena pa nije ni
razmišljala o tome šta će reći?
Svaka izgovorena ili napisana reč ima
svoje značenje/značenja. Njeno značenje se uglavnom može ispravno shvatiti u
širem kontekstu razumevanja tj. po odnosu ostalih reči koje se nalaze oko nje. Hermeneutički
krug se kreće od dela prema celini i od celine prema delu. Sem pukog značenja
ulogu u razumevanju ima i smisao. Značenje je rezultat tumačenja i ono mora
biti istinito. To traženje istine, naravno,ostvaruje se dijalogom. Otvarajući
se prema drugome, dokazujemo da nismo pali u ograničenost, kaže Gadamer.
Saslušajmo pažljivo onoga koji stoji pred nama. Ali i u dijalogu se može
zapasti u nasporazume ili u razgovoru skrenuti i govoriti "u vetar"
da te sugovornik nije ni čuo, a kamoli razumeo. Kada je u pitanju dijalog može pomoći i Helderlinova teza o pomirenju
usred zavade, ili Hegelova teza o " borbi za priznanje". U svakom slučaju
možemo drugog tolerisati, bez da mu oduzmemo pravo na osobenost i različitost.
Tek kada se ustanovi zašto neko želi po svaku cenu istrajati u nečemu, i zašto
mi sami uprno ostajemo pri našoj tvrdnji, može doći do sporazuma. Tek kada
drugačijeg/drugačije ne zloupotrebljavamo kao narcisoidnu projekciju nego ga
poštujemo kao neshvatljivo drugačijeg/drugačije, može doći do razumevanja.
Pojmovi
nastaju na osnovi svima zajedničke logike; društvena konvencija istim pojmovima
kod različitih subjekata pridružuje isti označitelj a komunikacija koristi
označitelje. Ne postoji ne-jezično carstvo značenja.
Martin Heidegger je istakao da živimo u
"svetu značenja". Svaka reč, svaki pokret ima neko značenje. Prava je
veština pogoditi pravo tj. značenje koje ono ima za subjekta koji ga iznosi
drugome. U ovome ključnu ulogu igra iskustvo. Razumijevanje nosi
egzistencijalni rizik: ono može biti autentično ali i neautentično. Autentično
razumijevanje polazi od sebe; neautentično od drugih i drugoga. Neautentično
razumijevanje pokorava se načelu tako je jer tako se kaže.
Razumevanje je moguće samo ako onaj koji
razumeva u igru unosi svoje vlastite pretpostavke. Produktivan doprinos tumača
neizbežno pripada smislu samog razumevanja.·
Pred-razumevanje omogućuje razumevanje. Međutim, apsolutne spoznaje (saznanja)
u Hegelovu smislu, a time i u smislu metafizičke tradicije, nema, ono ne
postoji, jer ljudi nisu i ne mogu biti bogovi. Metafizika za koju se mislilo da
sadrži istinu, koja je nepromenjiva u svakoj pojedinosti, nje nema; nju niko ne
poseduje...
U vremenu didaktizma u dečjim knjigama, Alisa je bila prvi lik deteta u dečijoj književnosti
koji je prozreo didaktičku pretencioznost i licemerje sveta odraslih.
+ + + = -
“Kad
Sezan nagne jednu liniju,
čitava
organizacija sveta pada sa njom.
On
je opasan čovek, revolucionar... „
Žan
Bazen
Naslov -
Slika u slici – upućuje na to da su
objašnjenja, tumačenja, vrednovanja i ostale radnje koje izražavamo putem
govora ili misli, svaki šapat
o slici, zapravo nova kreacija
ili DOKREACIJA onoga što već postoji kao zaseban entitet. Koristeći jezik, govor
i/ili pismo, mi oblikujemo, hteli to ili
ne, novu stvarnost, dodajemo onoj koja već postoji. Često je naše – dodavanje-
zapravo oduzimanje. Svaka intervencija, naknadna, fizička, govorna ili umna, nezaustavljivo remeti IZVORNI kontekst.
Jer realnost bivstvovanja jedne slike nije u verbalnoj ili misaonoj kategoriji, ona jednostavno POSTOJI kao svet
za sebe. Ona nije prosto medijum već entitet koji ima svoj put. Ono što ona
nudi je DOŽIVLJAJ jer je ona sama po sebi specifičan izazivač ponašanja.
»Hermeneutičku filozofiju ne treba razumeti kao apsolutnu
poziciju, nego kao put iskustva. Ona istrajava u tome da ne postoji nikakav
viši princip nego što je držati sebe otvorenim za razgovor. To, pak, uvek znači
unapred priznati moguće pravo, štaviše nadmoć sagovornika. Je li to premalo?” (Gadamer)
Pored silnog ovog
govorkanja treba ostaviti vremena i za duboko razmišljanje u tišini. Psssst.
* Interesantan
diskurs
Ukoliko umesto nivoa
koji je označen kao reč - SLIKA napišemo reč - MUZEJ možemo pratiti istu šemu kretanja
donošenja važnijih sudova o značaju i lepoti jednog dela. Jer je muzej zapravo
poslednja realnost prošlosti umetničkog dela ili prva i jedina realnost njegove
sadašnjosti. On spontano preobražava u sliku sve što u njega uđe.
Takođe, nazive nivoa gornjih
dijagrama je moguće predstaviti i u nešto apstraktnijoj formi gde je npr.
naručioc=misao, ideja; umetnik=gest,pokret; kritičar=opažanje;
publika=razgovor.
* Wolfgang
Izer – moderan teoretičar estetskog efekta.
* Crousaz,
Traktat o lepome, Amsterdam, 1715.
* Francis
Hutcheson (1694-1747), profesor moralne
filozofije na univerzitetu u Glazgovu
* Wolff, nemački
filozof (1679- 1754)
· Hans Georg Gadamer
(1900-2002), Glavno delo: Istina i metoda, 1960.
Нема коментара:
Постави коментар
Dragi korisnici, komentarisanje vam je omogućeno u svakom trenutku. Ukoliko imate neko pitanje,sugestiju ili želite da podelite neku informaciju sa nama - pišite! Takođe su dobrodošli i svi korisni linkovi :) pozzz